Plantaardige Bronnen

woensdag 22 december 2010

Zeekool


Zeekool (Crambe maritima) is een oude groente, maar al in 1907 werd de groente nog maar weinig aangetroffen in Nederland (zie het boekje van Greef en Stienstra uit 1907). Zeekool staat echter nu weer in de belangstelling. In het wild is het een beschermde plant en er zijn nu initiatieven ontplooit om het gewas ook commercieel te telen. De plant is zout resistent en kan geteeld worden in verzilte gebieden, waardoor het extra interesant is. Vooral in restaurants wordt het opgepikt als een exclusiviteit.

| Zilte Zeekool | Zilte groente | Greef en Stienstra 1907 |

1 opmerking:

Hedwigmaria zei

afgelopen zomer was ik op bezoek in Bulgarije, aan de kust van de Zwarte zee.
Ik heb daar zaden van de zeekool verzameld. Ik ga nu proberen of ik het zaad leven in kan blazen. als dat lukt zou ik heel erg blij zijn. Ik weet dat het best lastig kan zijn.
groeten, Hedwig Schoots